top of page

Marketing na Facebooku levně a efektivně

Aktualizováno: 20. 4. 2020

V dnešním blogu bych se rád zaměřil na to, jak využívat ke komunikaci sociální sítě, aniž bych musel utrácet moc peněz.


V tomto blogu se zaměřím na nejpoužívanější sociální síť v Čechách – Facebook.


Facebook – největší a nejznámější. A také stále nejpoužívanější. Říká se, že už je na ústupu, ale není to pravda. Záleží totiž na cílové skupině. Ano, ti úplně nejmladší uživatelé dnes využívají spíš třeba Instagram, Snapchat nebo TitTok. Nicméně většina cílových skupin zajímavých z hlediska marketingu Facebook používá. A objem reklamních investic na Facebooku o tom jasně hovoří. Vždyť proinvestované peníze se musí vrátit, jinak by to lidé nedělali. A stačí jen dodat, že v roce 2019 se v Čechách každý den přihlásilo na Facebook 5,3 milionu lidí.


Takže jsme vyřešili, že Facebook ano a teď si řekněme jak. Velkou výhodou je fakt, že už za poměrně málo peněz můžete oslovit slušně velké publikum. Bavíme-li se o placené reklamě, jako minimální částku na měsíc bych doporučil 5000 Kč, tj. cca 150 Kč za den. Tento rozpočet můžete ovšem utratit i rychleji. Peníze se strhávají jen v případě, pokud někdo na vaši reklamu klikne. A pokud je vaše cena za proklik příliš vysoká, utratíte rozpočet poměrně rychle. A jak se dostat na co nejnižší cenu za proklik? Především relevantností reklamy a co nepřesnějším cílením. Facebook posuzuje tzv. skóre kvality, tj. především to, jak obsah reklamy koresponduje s vámi nabízeným zbožím či službou a také jak přesné zacílení jste zvolili. Takže je to kombinace skvěle provedené reklamy z hlediska obrazového i textového a dobře zvolené cílové skupiny na Facebooku. A to už je docela alchymie.


Ohromnou výhodou Facebooku je skvělá možnost zacílení. V nabídce je velmi pestrý výběr možností z hlediska demografických údajů, zájmů a chování. K tomu se přidává cílení teritoriální, které je velmi přesné. Když to trochu přeženu, pokud chcete oslovit ženy ve věku 35 – 40 let, které jsou matkami dětí ve věku 8 let, mají zájem o dětské oblečení a bydlí v Palackého ulici v Dobřichovicích, Facebook vám toto zacílení umožní.


Ale pozor, i cílení je tak trochu alchymie. Příliš úzké cílení vám bere možnost oslovit víc lidí. A příliš široké snižuje možnost, že lidé na reklamu kliknou a tím se také snižuje skóre kvality reklamy a zvyšuje cena za proklik. Ideálně je rozdělit si cílení do více skupin podle typů služeb, které nabízím. Nebo – pokud si nejsem jistý, na koho se zaměřit, vytvořím si víc variant a také testuji, která skupina reaguje na reklamu lépe. Jsem-li třeba fitness centrum, zaměřím jednu sadu reklam na muže, druhou na ženy a třetí udělám unisexovou. V reklamě na muže se zaměřím na sílu, v reklamě zaměřené na ženy se zaměřím na krásu a štíhlost. A v unisexové budu propagovat kurzy jógy nebo spinningu, tedy služby vhodné pro obě pohlaví. Obsah reklam pro jednotlivé cílové skupiny se tedy bude diametrálně lišit. Ajednotlivé cílové skupiny budou na reklamu reagovat lépe, budou víc klikat a tím dosáhnete nižší ceny za proklik.


Jak tedy dělat efektivní komunikaci na Facebooku? Kombinací kvalitního obsahu na facebookové stránce, placených příspěvků a placené reklamy.


Pokud dáváte na stránku zajímavé příspěvky, které lidi baví, budou je i sdílet a s nimi je budou sdílet i přátelé vašich přátel a tak dále. Sledujte, jak si které příspěvky vedou. K tomu slouží odkaz Nástroje pro zveřejňování umístěný v horní části stránky. Přes něj se dostanete na přehled všech příspěvků a jejich dosah, tj. kolik lidí je shlédlo.

Úspěšné příspěvky propagujte nějakou nižší částkou, třeba jen 300 Kč. Tím se dostane k většímu počtu lidí a je větší šance, že se o vás dozvědí. Získáváte tak i nové fanoušky. Propagujte i události, tj. pozvánky na vaše akce. Ovšem i pro propagaci příspěvků a událostí platí, že je potřeba dobře cílit.


Pokud se budete spoléhat jen vkládání příspěvků, které je zdarma, bude vaše fanouškovská základna růst velmi pomalu a na vaši nabídku produktů či služeb bude reagovat velmi málo lidí. Ono je to totiž tak, že pokud máte např. 500 fanoušků a zveřejníte příspěvek, neuvidí ho na své zdi všech 500 fanoušků, ale jen asi 20 – 30 % z nich. Facebook totiž chce, abyste na něm utráceli peníze, samozřejmě.


Kromě tvorby kvalitního obsahu s propagací příspěvků je tedy potřeba komunikovat prostřednictvím placených kampaní. Jen tak můžete Facebook využít skutečně k prodeji vašich výrobků či služeb. Pro efektivní správu kampaní doporučuji využívat profesionální Facebook Business Manager. Jednoduše si tam vytvoříte účet a propojíte s vaší stránkou. Tento nástroj umožňuje přehledně spravovat kampaně, vytvářet různé typy publik a má další šikovné funkcionality. Ale o tom až zase někdy příště.


Zbývá vyřešit otázku, jestli je lepší, pokud se podnikatel stará o marketing na Facebooku sám nebo si najme specialistu. No, záleží na tom, kolik má na marketing peněz. Kdo zaměstnává svého marketingového člověka, asi tento blog teď nečte. Pokud ovšem nemá aspoň 35 000 Kč měsíčně na zaplacení markeťáka, pak už tuto otázku řeší. Je to asi jako se vším. Digitální marketing je stejné řemeslo, jako třeba truhlář. Já si také nevyrobím stůl sám. Takže pokud chcete dělat řemeslo dobře, najměte si odborníka. Stejně na to většinou podnikatel nemá čas, aby si hrál s Facebookem. A kolik vás to bude stát? Freelancer, tj. digitální odborník na volné noze, si řekne částku začínající na 6000 Kč za měsíc. Pokud vám to někdo nabídne levněji, není to odborník. Dobrý specialista vám ale nabídne systematický marketing na sociálních sítích, bude sledovat efektivitu vynaložených peněz a bude se sakra snažit, abyste s ním byl spokojený.


Pokud budete potřebovat s čímkoliv poradit ohledně vašeho digitálního marketingu nebo marketingu obecně, neváhejte se na mě obrátit.

Jan.stihel@gmail.com

737 145 757


foto: archiv autora




86 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page