Marketing v době pandemie

Jan Štíhel


Dnešní doba je složitá i z hlediska marketingové komunikace. Člověk si říká, jestli má smysl teď vůbec nějaký marketing dělat. Pokud jste z těch šťastnějších, kteří prodávají pořád, je rozhodování jednodušší. Pokud ale máte zavřeno, je to těžší. Každopádně je jasné, že komunikovat je potřeba v každé době. Jen je potřeba se přizpůsobit podmínkám. Vaši potenciální i současní zákazníci tu budou i po skončení karantény. Nenechte je odejít ke konkurenci.


Uvádím tedy některé typy, co dělat v marketingu i v době, kdy neprodávám. Shrnul bych to do třech hlavních bodů:


  • Zachovejte chladnou hlavu a stanovte si komunikační strategii pro následující týdny

  • Upravte komunikaci ve prospěch budování značky

  • Soustřeďte rozpočet na to, co v současné době funguje nejvíc. A to je svět online. Sledovanost Facebooku vzrostla od začátku pandemie o čtvrtinu. A Česká pošta přestala roznášet letáky.


Co konkrétně tedy můžu dělat?


  • Udržovat komunikaci se zákazníky

  • Utlumit výkonnostní marketing (primárně zaměřený na prodej) a zaměřit se na posilování značky

  • Najít alternativní způsoby kontaktu se zákazníky – videa, živé přenosy, chaty

  • Vytvořit si strategii do budoucna, mít připravenou i variantu pro případ ekonomické krize

  • Pustit se do něčeho nového, například natáčení videí, vytvoření hezčího webu apod.


Nejdůležitější v dnešní době je komunikovat. Tón komunikace na sociálních sítích by měl být ovšem trochu jiný než v běžných dobách. Je dobré projevit respekt a empatii. Raději bych nekomentoval dění a také nesdílel žádné vtipy, to si nechme do soukromí. Soustředil bych se na tvorbu kvalitního a hlavně interaktivního obsahu.


Ukažte, že sdílíte se svými klienty jejich problémy. Však vy je máte také. Komunikujte, jaké společensky prospěšné věci teď děláte. Třeba že šijete roušky nebo že pomáháte zdarma místní komunitě. Jeden můj klient poskytuje zdarma finanční poradenství. S dalším klientem, výtvarnou školou, jsme vytvořili systém bezplatné online výuky. Lektoři natáčejí výuková videa a studenti formou chatu mohou konzultovat svá díla. Pro děti vypisujeme soutěže a děláme výstavy na Facebooku.


Všechny tyto aktivity vedou k posilování vaší značky. Je hrozně důležité, jak vaši značku lidé vnímají a jak je známá. V době krize lidé vyhledávají to, co znají. Sami ze svých vlastních zkušeností víte, která firma je vám sympatická, protože pro vám v této době s něčím pomohla. Silná značka je také důležitá v době ekonomické krize. Nechtěl bych ji samozřejmě přivolávat, ale není tak nepravděpodobná. Pokud je vaše značka známá a sympatická, pomůže vám přežít dobu, kdy lidé preferují levnější výrobky. Část zákazníků u vás zůstane prostě proto, že vás mají rádi.


Zbývají vám nějaké peníze na reklamu? Propagujte vybrané příspěvky na Facebooku. Můžete investovat třeba jen 300 Kč na příspěvek. Důležité je přesné zacílení, které umí Facebook perfektně, když víte, jak na to. A pokud máte víc peněz, investujte je do kampaně na Googlu nebo Seznamu. Například bannerovou reklamu je nyní možné pořídit levněji, protože weby zaznamenávají ohromný nárůst návštěvnosti. A inzerentů je méně, takže není taková konkurence.


Současné období můžete využít i ke sběru nových emailů potenciálních zákazníků. Nabídněte jim dárek třeba v podobě ebooku, který zašlete zájemcům emailem.


A připravte se do budoucna. Pandemie tu nebude vždycky a vy se můžete už teď na tu dobu připravit, abyste byli napřed.


Vytvořte si komunikační strategii

  • Udělejte si audit co vám doposud fungovalo a co ne

  • Stanovte si rozpočet na komunikaci

  • Rozdělte ho do jednotlivých kanálů

  • Sepište si obsah komunikace (co, kdy, kde)

  • Připočtěte náklady na grafiku, focení atd.

  • Spočtěte si předpokládané navýšení tržeb

Já vím, ono je to těžké, když nevíme, co bude. Ale budete mít aspoň základ, který pak budete korigovat.


Dělat se dá spoustu věcí. Pokud budete ode mě chtít poradit, rád vám poskytnu bezplatné konzultace. Můžu vám pomoct s vytvořením marketingové komunikace, reklamou na Facebooku a Instagramu, správou sociálních sítí, reklamou na Googlu a Seznamu, nastavením emailingu.


Přeji nám všem, abychom toto období ve zdraví překonali.


Jan.stihel@gmail.com

737 145 757



foto a video: archiv autora



145 zobrazení1 komentář

telefon: 606 625 500

MEANDR Řevnice 2Q spol. s r.o.

Náměstí Jiřího z Poděbrad 2

252 30 Řevnice

CORSO - dům Sylvie - přízemí

 Fakturační adresa:

2Q spol. s r.o., Meandr Řevnice

Křižíkova 196/18, 186 00 Praha

DIČ: CZ25797859, IČ: 25797859 

  • Facebook Sociální Icon
@2xLogo-Black.png

© 2Q spol. s r.o. 2020 / all rights reserved