Co se vám vybaví, když se řekne crowdfunding? Někomu možná fundraising, jinému sbírka na Národní divadlo. Přihořívá…
V tomto článku vysvětlím, co je crowdfunding, co vám může přinést v této složité době a jak vám s ním mohu pomoci. A pokud se vám zrovna nechce číst, podívejte se zatím na krátký video souhrn.
Crowdfunding bývá překládán jako veřejná sbírka, což je ale zavádějící. Od časů národní sbírky na vyhořelé divadlo už Vltavou proteklo mnoho vody a hlavně tehdy ještě neexistoval internet, který lineární, masovou komunikaci proměnil v komunikaci síťovou a interaktivní. Já proto dávám přednost výrazu sdílené financování, který poukazuje na příbuznost s fenoménem sdílené ekonomiky. Ve zkratce: crowdfunding propojuje lidi s nápady s těmi, kdo je chtějí podpořit. Nápad to může být jakýkoliv – rozjezd, rozvoj či restart vašeho podnikání, produktu, kulturního či sportovního projektu nebo třeba cesta kolem světa.
Existuje více druhů crowdfundingu – charitativní, podílový (investiční) či úvěrový. Já se v tomto článku zaměřím na jeho nejpopulárnější formu, které se věnuju jako konzultant – crowdfunding odměnový.
V odměnovém crowdfundingu nejde jen o zisk peněz pro autory a odměn pro přispěvatele,
i když to je většinou to první, s čím si ho lidé spojují. Je to ale jen jedna z jeho funkcí a pro některé projekty ani ne hlavní. Jaké další funkce tedy plní?
Synergický marketing. Crowdfunding je svébytný marketingový nástroj, kterým můžete rozšířit svoji cílovou skupinu či komunitu o lidi, ke kterým jste se zatím svými kanály nedostali. Důležitým faktorem je přitom princip „vše nebo nic“ – ten znamená, že nevybere–li se celá potřebná suma v určitém čase, peníze se vrátí přispěvatelům a autor projektu za služby portálu nic neplatí. Pro autory to znamená, že nemají co ztratit a pro přispěvatele je v tom záruka, že jejich peníze půjdou jen na realizovatelné projekty. Sbírka běží většinou měsíc či šest týdnů, během kterých se hraje „o vše“. Rozehrává se tak napínavé drama, během kterého se komunita semkne a nejenže přispívá, ale také projekt sdílí a hecuje své okolí, aby se přidalo – což je nejlepší reklama, kterou si nikde nezaplatíte. Autoři také prožívají adrenalinovou jízdu, během které mají silnou motivaci oslovit všechny potenciální partnery k šíření a podpoře projektu. Vzniká tak silný synergický efekt, takzvaná „hype“ vlna která je běžnými formami marketingu jen stěží vyvolatelná.
Pozornost médií. Většina novinářů ráda píše o projektech, které ve společnosti rezonují. Máte tak mnohem větší šanci, že rozkliknou vaši tiskovou zprávu, když v předmětu bude svítit, že se na váš projekt již složilo tolik lidí a vybralo tolik korun. Nebo že vás pozvou na rozhovor, když si všimnou virálnosti vaší kampaně na sociálních sítích.
Reálný průzkum poptávky. Tato funkce je specifická právě pro odměnový crowdfunding. Jen v něm totiž získáváte zpětnou vazbu přímo od zákazníků / koncových uživatelů. Zatímco v marketingových průzkumech lidé hlasují subjektivně, v crowdfundingu lidé hlasují svými penězi – získáte tak reálnou zpětnou vazbu, zda je o váš projekt skutečný zájem. Je snadné dát něčemu facebookový palec, instagramové srdce či kliknout v dotazníku, ještě to ale neznamená, že až přivedete svůj projekt na svět, budou vám za něj klikající chtít platit. Díky crowdfundingu si tak můžete předem ověřit nejen, zda je o daný projekt skutečně zájem, ale také do jaké míry. Což je lepší situace, než investovat do nafouknuté bubliny, která záhy splaskne. To se vám v crowdfundingu stát nemůže – i když váš projekt neuspěje, je to pro vás dobrá zpráva – ušetřili jste spoustu prodělaných peněz, získali know-how a cennou zpětnou vazbu! A když uspěje, předprodáte své produkty či služby, získáte nové zákazníky a kontakty na ně.
Přilákání investorů a zisk silnější vyjednávací pozice. Také investoři neradi střílí od boku a pokud uvidí, že váš projekt již podpořily stovky či tisíce lidí, získají tím důvěru dát vám svoje peníze. Vy navíc získáváte mnohem výhodnější vyjednávací pozici, než kdybyste za nimi přišli s projektem na zelené louce. Totéž platí pro vyjednávání s vydavatelstvím či nakladatelstvím. S prověřeným autorem se zkrátka jedná jinak. Na podobném principu často autoři projektů získávají i nové spolupracovníky.
Zapojení komunity do projektu. Co mi ale vlastně na crowdfundingu přijde nejúžasnější – jak mění vztah podporovatelů k projektu. Dává klientům, uživatelům či divákům šanci, aby se stali nedílnou, aktivní součástí projektu – ať už svými příspěvky nebo podněty, které ovlivní jeho výslednou podobu k jejich i autorově spokojenosti. Každý z nich si pak může říct „je to tak trochu i můj projekt“. Takový fanoušek na vás nikdy nezapomene a bude se k vám vždy hrdě hlásit. K tomu je ideální volit odměny, které vás moc nestojí, ale pro přispěvatele mají velkou přidanou hodnotu – poděkování na webu, jméno v titulcích, na zdi hrdinů či v tiráži, podpis na CD, věnování v knize, „adoptovaná“ židle v kavárně, setkání s autorem nebo pozvání na kolaudaci, premiéru či vernisáž. Anebo odměny, kterými si lidé předplatí vaše služby či produkty – to se může hodit i pokud máte kvůli covidu aktuálně uzavřenou provozonu.
Motivace pro autory uskutečnit svůj sen. To je nepopsatelná síla, kterou prostě musíte zažít. To vzrušení, s kterým každý den ráno otevíráte stránku sbírky, abyste zjistili, kolik peněz a komentářů přibylo. Ten příval nadšení a energie, kterou vám lidé posílají s každým příspěvkem či sdílením. Dávají vám tím svou důvěru a to je nejsilnější hnací pohon, který znám. S ním dokážete i věci, o kterých jste si doposud mysleli, že nejsou ve vašich silách. Sám jsem si to ověřil jak v roli autora, přispěvatele, tak v roli konzultanta projektů mířících na portál HitHit, českou crowdfundingovou jedničku.
Kdo jsem?
Autorsky jsem podepsán pod kampaní Bezobalu, coby konzultant jsem pak od roku 2017 pomohl na svět například projektům PROSTOR 8, Kuchařka Zachraň jídlo, Lavandia, EBUU, Největší dar, Lesní zahrady v praxi, Heroine, Nevypust duši, ZOO Tábor, Paralelní Polis, Pracovna či rekordní sbírce českého crowdfundingu – Vasky.
Žiju v Řevnicích a proto se snažím pomáhat konzultacemi i lokálním projektům z poberouní, například dobřichovickým Barboře Valentové & Vivian k vydání nového CD, zaniklému Městečku v Letech k znovuotevření kavárny s dětskou hernou v Řevnicích či chatě Dechberounka k přestavbě na pension a získání prvních hostů.
Jak vám můžu pomoci splnit si svůj sen?
Chcete zjistit, zda má i váš nápad potenciál uspět v crowdfundingu? Ozvěte se mi, rád se s vámi případně potkám v inspirativním prostředí řevnického Meandru, jehož jsem členem a věnuju vám bezplatnou konzultaci – rád tak v této těžké době podpořím přežití a rozvoj smysluplných projektů v poberouní. V rámci konzultace vám poradím, jak nastavit načasování, rozpočet, odměny a komunikační strategii kampaně tak, aby byla co nejúspěšnější. Můžu vás také zařadit do projektu reSTART podnikání – budete–li splňovat jeho kritéria, získáte mou další konzultační podporu či sníženou sazbu provize HitHitu.
I v době pandemie crowdfundingový trh roste, je totiž čím dál zřejmější, že z ní vyjdou jako silnější jen ti, kdo dokáží do svého projektu zapojit komunitu. A k tomu neznám lepší cestu, než odměnový crowdfunding. Navíc v něm není co ztratit, jen získat. Zkusíte i vy svůj sen proměnit v skutečnost?
Petr Hanzel
778 724 611